מה אתה יודע על אנג'לים משקיעים?

כשמדובר בסטארט אפ בתחום ההייטק או יזמות בכלל, הרבה תלוי ביכולת לגייס משקיעים או להשקיע בעצמכם במידה ויש ברשותכם את ההון הנחוץ. כשסטארט אפ נמצא בשלב מוקדם לפני גיוס הכספים הנחוצים להצלחת והזנקת המיזם, חשוב לדעת שזהו תהליך ארוך ומורכב שמתנהל בכמה שלבים לאורך התהליך.

בכל אחד מהשלבים בתהליך ישנה האפשרות לעניין ולהיחשף לאנג'לים משקיעים אחרים ושונים, אך לרוב משקיעים לסטארט אפ מתחלקים לכמה סוגים כאשר כל סוג מבין בתחום שונה ולכן לא כל אנג'ל ישקיע בכל תחום.

מה הם אנג'לים משקיעים?

אנג'ל הוא תרגום ישיר של המילה Angel – מלאך. הוא נקרא כך מאחר ואנג'לים משקיעים אשר משקיעים לסטארט אפ, בעצם מזניקים את המיזם למעלה ומעניקים את המקפצה הנכונה להצלחה גדולה. התרגום הישיר של סטארט אפ הוא חברת הזנק, חברה שהיא כמתואר מיזם בפוטנציה להזניק למעלה ולפתח רעיון שיזמו בעלי החברה ההתחלתית.

אנג'לים משקיעים הם אנשים אמידים בעלי הון עצמי גבוה אשר מחפשים הזדמנויות להקפיץ את שווי כספם. כמובן שזהו תהליך לא פשוט בכלל ואדם אמיד לא יחלק בכזו קלות ופשטות את כספו, כאשר התהליך לוקח זמן רב ושלבים מאתגרים אשר אמורים לשכנע משקיעים לסטארט אפ- למה בכלל כדאי להם להשקיע דווקא בחלום של סטארט אפ ישראלי כמו שלכם? ומה כל כך מיוחד בו.

כמו כן, כאשר אנג'לים משקיעים חושבים על השקעה במיזם ספציפי, הם מציבים תנאים מסויימים – בין אם מדובר בתנאי השקעה כהלוואה עם צפי להחזר לאחר הצלחת הפרויקט, או לחילופין השקעת סכום כסף גדול תמורת אחוז מסויים קבוע של רווח או מניה מרווח הסטארט אפ. פעמים רבות משקיעים לסטארט אפ מעדיפים להשקיע בקבוצה ולא כיחידים בכדי להפחית את הסיכון שהפרויקט לא יצליח בסוף, למרות ההשקעה.

קרנות הון הסיכון

כאשר מדובר בסיכון רב עבור אנג'לים משקיעים כאשר הסטארט אפ נמצא בשלבי איסוף ההון הראשוני להשקעה או הלוואות, קרנות הון הסיכון מאפשרות מתן כספים להשקעה מתוך כספי ציבור שנאספו. קרנות הון הסיכון לרוב נכנסות להשקעה בשלב מאוחר יותר ומתעסקות בסכומי עתק להשקעה.

אנג'לים משקיעים לעומת זאת, משקיעים מתקציבם הפרטי ואל מכספי ציבור, כאשר היתרון שלהם הוא האפשרות לדרוש אחוז ריבית על הרווח כשהעסק יפרח.

לפני כמה שנים נחקק חוק האנג'לים אשר מאפשר ביסוד שלו ליזמים צעירים מתחילים כמו גם אנג'לים משקיעים פרטיים לקבל לזכותם תמריצי מס אשר יעזרו למיזם לזנק קדימה עוד יותר, מתוך הרצון של המדינה להשקיע במיזמים מעשירי ידע, מחקר ופיתוח והתפתחות תעשיית ההייטק הישראלית באופן כללי.

השלבים לגיוס הון ממשקיעים לסטארט אפ

שלב גיוס הכספים נקרא PreSeed, ולרוב סטארט אפ נמצא בשלב שהוא בשל לגיוס רק לאחר שהוא גיבש את התוכנית העסקית, נמצא בשלב של עיצוב מיתוג ופיתוח וצעד אחד לפני יישום וחשיפה ללקוחות פוטנציאליים של השירות או המוצר. כאשר יזם הסטארט אפ מגיע לשלב הזה בשל, הוא מוכן להתחיל בחיפוש אנג'לים משקיעים או הלוואות או כל סוג של משקיעים לסטארט אפ שלו, בכדי להזניק את החברה גבוה ולהתחיל להריץ אותה בציבור.

חשוב להבין שאם אתה כיזם אינך בשל עם חומרים מוכנים ושוחה בחומר אלא עדיין נמצא בשלב בו אתה מפוזר, קרוב לוודאי שהמיזם שלך לא הולך לעניין אנג'לים משקיעים מאחר והם מחפשים רשת ביטחון לפני שהם משקיעים לסטארט אפ. רק כאשר אתם סגורים על כל השלבים במיזם ובטוחים בהצלחתו, כדאי לפנות לגיוס הון.

כדאי לדעת כי חד קרן הייטק או במילים אחרות יוניקורן הוא מושג שמתייחס לחברה ששווי הערך שלה עומד על יותר ממיליארד דולר, ולכן כשאתם בטוחים בערך החברה, בייחודיות שלה ובערך המוסף שהיא מעניקה לציבור, ולאחר שגיבשתם לחלוטין את כל השלבים ההתפתחותיים במיזם, כדאי לעבוד על האב טיפוס בכדי שתוכלו לגשת איתו למשקיעים.

לעיתים כשהמיזם נמצא בשלב של יוניקורן וכבר רץ מזמן לאחר השקעת הון, היזמים וגם המשקיעים לסטארט אפ חושבים על שלב חדש של הנפקת החברה בבורסה למען העלאת שווי הערך שלה והרווחים ממנה לכל המעורבים.

אולי יעניין אותך גם
פתח צ'אט
💬 צריך עזרה?
שלום👋
איך אוכל לעזור לך?