עוסק מורשה – החוקיות, היתרונות והחסרונות של עוסק מורשה מול עוסק פטור ומול חברה בע"מ

עוסק מורשה? עוסק פטור? חברה בע"מ? בשעה טובה החלטת להפוך לעצמאי ויחד עם כל ההתרגשות וההתלהבות קיימים גם חששות ופחדים שונים בין היתר בכל מה שקשור להתנהלות מול הרשויות ורשות המיסים בפרט שכן התנהלות של שכיר ושל עצמאי היא שונה מבחינה של תשלומי המיסים השונים, החובות, הזכויות ועוד.

עוסק פטור, מה זה אומר, מה זה כולל

עוסק פטור הוא אדם עצמאי, בעל עסק קטן שסכום ההכנסה השנתית שלו הינו עד 100,000 ₪ לשנה.

הוא אינו גובה מע"מ מלקוחותיו ואינו משלם מע"מ, יחד עם זאת הוא גם אינו יכול להתקזז על המע"מ של הוצאות העסק.

הדיווח המרוכז לרשויות המס נעשה אחת לשנה באמצעות דו"ח שנתי ובמידה והדיווח על גובה ההכנסות השנתי עובר את ההכנסה המוגדרת הוא באופן אוטומטי עובר להיות עוסק מורשה. יש מקצועות אשר לא ניתן להירשם בהם כעוסק פטור לא משנה מה גובה ההכנסות למשל הנדסאי, חוקר פרטי, אדריכל, רואה חשבון, סוכן ביטוח ועוד.

הוא מוציא קבלות בלבד ולא משתמש בחשבוניות מס.

עוסק מורשה, מה זה אומר, מה זה כולל

עצמאי אשר הכנסתו השנתית עוברת את ההכנסה של עוסק פטור או אחד מהמקצועות המחויבים להירשם כעסוק מורשה.

הוא גובה תשלום בתוספת מע"מ ומשלם מע"מ למדינה.

כמו עוסק פטור גם הם נדרשים למלא דו"ח שנתי ולהגישו לרשויות. אחד מהיתרונות לעוסק מורשה זה היכולת שלו להתקזז על המע"מ אותו הוא משלם בכל ההוצאות הקשורות לעסק, למשל רכישה של ציוד משרדי לעסקים או ציוד וחומרים לעבודה שוטפת, תשלום עבור שירותים של בניית אתר תדמית, חנות אינטרנט או קידום אתרים לעסקים קטנים אשר נחשב הוצאה מוכרת, ולמעשה כל הוצאה שחשובה והכרחית ליצירה של הכנסה עבור העסק מוכרת מבחינה של קיזוז המע"מ. הוא משתמש במסמכים כמו חשבונית מס, חשבון עסקה, קבלה וכדומה.

מאמרים נוספים:

 

מה ההבדל בין חברה בע"מ לעוסק מורשה

בין עוסק מורשה (ע.מ.) לחברה בע"מ יש הרבה מן המשותף למשל גם ע.מ. וגם חברה בע"מ מחויבים לגבות ולשלם מע"מ, שניהם יכולים להתקזז על הוצאות מע"מ יחד עם זאת יש הבדלים בין שתי הישויות המשפטיות הללו, ההבדל הראשון הוא הקלות של פתיחת תיק של עוסק שכזה לעומת התהליך הארוך והמורכב של פתיחה של חברה בע"מ.

הבדל נוסף הוא שאצל חברה בע"מ האדם והחברה הם שתי ישויות משפטיות נפרדות כך שאם ישנה תביעה כלשהי כנגד החברה היא נגד החברה בלבד ולא נגד האדם, למעט אם מדובר על עבירות פליליות.  הבדל נוסף הוא בכל מה שקשור למשיכת הכספים הנכנסים לעסק, עוסק מורשה מושך את הכספים בסיום כל חודש בעוד חברה בע"מ יש צורך במשיכה של משכורת חודשית ואין אפשרות להשתמש בחשבון החברה לטובת הוצאות פרטיות.

אולי יעניין אותך גם
פתח צ'אט
💬 צריך עזרה?
שלום👋
איך אוכל לעזור לך?